Zes do’s and don’ts voor een goede animatie

Met een goede animatie kan je eenvoudig complexe materie vertalen aan je doelgroep. Maar hoe maak je nou een goede animatie? Wat moet je juist wel doen en wat kan je beter laten? Wij leggen het je uit!

Breng jouw boodschap over aan de doelgroep! ✓Houd het kort en bondig ✓Gebruik spreektaal ✓Durf op te vallen ✓Vertel een verhaal

Do: Hou het kort

De content vliegt om onze oren. Er komt dagelijks een golf aan informatie over ons heen en het is simpelweg onmogelijk om alles te lezen. Je zal daarom je doelgroep binnen enkele seconden moet boeien. Houd de animatie daarom kort en bondig.

Lengte van een animatie

De ideale lengte van een animatie ligt tussen de 15 en 90 seconden. Dit is erg breed, omdat het afhankelijk is van het doel van de animatie. Zo mag een uitleganimatie langer zijn dan een animatie met commerciële doeleinden. Lees in deze blog wat de ideale lengte is van een animatie!

Don’t: Teveel in één keer willen vertellen

Houd de animatie kort én bondig. Een korte animatie met te veel informatie zorgt er alsnog voor dat de doelgroep afhaakt, waardoor de boodschap niet overkomt. Bedenk daarom goed wat je wilt vertellen en wat relevant is voor de doelgroep.

Do: Durf op te vallen

Zoals hierboven benoemd wordt je doelgroep overladen met content. Je zal daarom moeten opvallen om ervoor te zorgen dat je animatie blijft hangen bij je doelgroep. Wees creatief en denk out of the box! Durf nét iets anders te zijn dan je concurrenten. Je zult zien dat dit wordt beloond.

Don’t: Een sales pitch houden

Als je wilt dat de boodschap overkomt moet de doelgroep zich kunnen verplaatsen in je verhaal. Zorg dat je niet alleen zendt! Verplaats je in de kijker en bedenk jezelf welk probleem de doelgroep heeft die jij, met jouw product of dienst, kunt oplossen. Wat levert het de klant op? Probeer in je animatie antwoord te geven op deze vraag.

Do: Gebruik spreektaal

Zorg ervoor dat de doelgroep de animatie kan begrijpen. Door vakjargon en ingewikkelde woorden te gebruiken zal je doelgroep afhaken, waardoor de boodschap niet goed overkomt. Mensen lezen nou eenmaal liever teksten die ze makkelijk kunnen begrijpen.

Don’t: Veel mensen bij het proces betrekken

Zorg ervoor dat een beperkt aantal mensen betrokken zijn bij het proces van de animatie. Bij het ontwikkelen van een animatie werken we met feedbackrondes, waarbij de klant de mogelijkheid krijgt om op- of aanmerkingen te geven op de animatie. Wanneer hier te veel mensen bij betrokken zijn wordt de animatie al snel een samenvoeging van losse ideeën in plaats van een geheel.

Kies daarom twee of drie personen die de organisatie goed kennen en weten waar het bedrijf voor staat en wat het wilt uitstralen. Hierdoor kunnen wij een animatie ontwikkelen die echt bij jouw organisatie past.

Meer tips om een goede animatie te maken? Wij vertellen je er graag alles over tijdens een vrijblijvend gesprek! Laat hieronder je contactgegevens achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Meer informatie of contact?

Overweeg je toch hulp in te schakelen bij het maken van een animatiefilmpje? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen of een prijs bij ons opvragen. Laat dus gerust van je horen.