Pratende bomen, dansende muizen en vliegende kinderen: alles kan ik een animatiefilm.Hoewel animatie de laatste jaren steeds meer opkomend is, bestaat animatie alhonderden jaren. We nemen je mee in het ontstaan van animatie en de ontwikkeling hiervan.
De eerste echte animatiefilmis ontwikkeld door Eadweard Muybridge. Hij kreeg in 1877 de opdracht om te onderzoeken of een paard een zweefmoment heeft. Hiervoor plaatste hij verschillende camera’s achter elkaar en maakte hij met al deze camera’s een foto op het moment dat het paard voorbij kwam rennen. Door de foto’s snel achter elkaar te bekijken, lijkt het net of het paard beweegt.
Hierop volgend bedacht Eadweard Muybridge de zoopraxiscope: dit is een apparaat om bewegende beelden te tonen. In het apparaat werden de foto’s nageschilderd op het glas. Door deze schijf snel rond te draaien ontstond de illusie van bewegende beelden. Je kan de zoopraxiscope beschouwen als de eerste filmprojector.
Naast Eadweard Muybridge waren er nog een aantal andere pioniers op het gebied van animatie. Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse striptekenaar en animator Winsor McCay. Hij was de tekenaar van het eerste volwaardig uitgewerkte cartoonpersonage in 1914, namelijk Gertie the Dinosaur. Hij maakte duizenden tekeningen van Gertie, fotografeerde deze en liet deze snel achter elkaar afspelen. Hierdoor ontstond de illusie dat Gertie kon praten en bewegen.
Na de eerste wereldoorlog richtten Walt Disney en zijn broer een tekenstudio op, genaamd The Disney Brothers Company. Samen ontwikkelden ze hun ideeën uit en creëerden ze korte tekenfilmpjes. In 1928 kwam hun eerste echte tekenfilm met beeld en geluid uit: Steamboat Willy met o.a. Mickey en Minnie Mouse. Na deze film werden de verschillende tekenfiguren als Felix de kat, Bambi en Donald Duck in het leven geroepen.
De eerste bekende en lange tekenfilm was Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, ontwikkeld door (inmiddels) Walt Disney (1937). Dit werd een groot succes en Disney ontving dan ook een oscar voor deze film. Het bedrijf bleef groeien en werd al snel marktleider in de animatie-industrie.
Voor een lange tijd waren de animaties vooral gericht op kinderen: de tekenfilms bestonden namelijk uit stripfiguren en de verhalen waren vaak sprookjes. Zo ontwikkelde Walt Disney na het succes van Sneeuwwitje en de zeven Dwergen o.a. Pinokkio (1940), Alice in Wonderland (1949), Assepoester (1950) en Peter Pan (1953).
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de animaties gebruikt als propagandamiddel om burgers te overtuigen van het nut van de oorlog. Ook na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelden steeds meer animatiebureaus tekenfilms die gericht zijn op een wat ouder publiek. Dit deden zij door animaties te maken waar bijvoorbeeld seks, grove taal en geweld in voorkwamen. Op televisie ontstonden dan ook steeds meer animaties voor volwassen, zoals The Simpsons en The Flintstones.
De komst van de computer zorgde voor een mijlpaal in animatie: hierdoor konden namelijk digitale bewegende beelden worden gegenereerd. Hoewel er al in het begin van de jaren 60 een reeks vroege computeranimaties werden ontwikkeld, duurde het tot 1995 tot de eerste volledige computergeanimeerde film werd ontwikkeld, namelijk Toy Story die werd uitgebracht door, je raadt het al, Walt Disney.
Na 2000 ontstond een toename van computer geanimeerde films. Zo werd in 2001 Shrek uitgebracht met maar liefst 36 afzonderlijke locaties in de film, wat in die tijd een record was voor een computer geanimeerde film. Niet lang daarna werd Ice Age uitgebracht met dieren die nog nooit eerder geanimeerd waren, zoals een luiaard, wolharige mammoet en sabeltandtijger. Ook deze films werden wederom een daverend succes.
Inmiddels zijn de mogelijkheden met animatie eindeloos. Animatiestudio’s zoals Walt Disney Animation Studios, Pixar studio’s en DreamWorks-animatie maken vandaag de dag nog steeds realistische en indrukwekkende films.
Denk maar aan de film Avatar, waarvan het eerste deel uitkwam in 2009. In deze film maakten zij voor het eerst gebruik van Motion Capture: een manier waarop bewegingen van de cast worden overgezet naar animatie, volledig gegenereerd door een computer. In december 2022 kwam, 13 jaar na de eerste film, deel twee uit.
Naast dat animatie wordt gebruikt om gave films te maken, wordt animatie tegenwoordig ook gebruikt om een product, dienst of verhaal naar de doelgroep te vertalen. Beeld trekt nou eenmaal een groter publiek dan tekst en met animatie heb je eindeloos veel mogelijkheden. Lees in onze andere blog meer over de voordelen van een animatie laten maken.
Samen kijken hoe we jouw verhaal kunnen visualiseren? Tijdens een vrijblijvend gesprek maken we graag kennis met je!
Overweeg je toch hulp in te schakelen bij het maken van een animatiefilmpje? Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen of een prijs bij ons opvragen. Laat dus gerust van je horen.