Met een goede animatie kan je eenvoudig complexe materie vertalen aan je doelgroep. Maar hoe maak je nou een goede animatie? Wat moet je juist wel doen en wat kan je beter laten? Wij leggen het je uit!
De content vliegt om onze oren. Er komt dagelijks een golf aan informatie over ons heen en het is simpelweg onmogelijk om alles te lezen. Je zal daarom je doelgroep binnen enkele seconden moet boeien. Houd de animatie daarom kort en bondig.
De ideale lengte van een animatie ligt tussen de 15 en 90 seconden. Dit is erg breed, omdat het afhankelijk is van het doel van de animatie. Zo mag een uitleganimatie langer zijn dan een animatie met commerciële doeleinden. Lees in deze blog wat de ideale lengte is van een animatie!
Houd de animatie kort én bondig. Een korte animatie met te veel informatie zorgt er alsnog voor dat de doelgroep afhaakt, waardoor de boodschap niet overkomt. Bedenk daarom goed wat je wilt vertellen en wat relevant is voor de doelgroep.
Zoals hierboven benoemd wordt je doelgroep overladen met content. Je zal daarom moeten opvallen om ervoor te zorgen dat je animatie blijft hangen bij je doelgroep. Wees creatief en denk out of the box! Durf nét iets anders te zijn dan je concurrenten. Je zult zien dat dit wordt beloond.
Als je wilt dat de boodschap overkomt moet de doelgroep zich kunnen verplaatsen in je verhaal. Zorg dat je niet alleen zendt! Verplaats je in de kijker en bedenk jezelf welk probleem de doelgroep heeft die jij, met jouw product of dienst, kunt oplossen. Wat levert het de klant op? Probeer in je animatie antwoord te geven op deze vraag.
Zorg ervoor dat de doelgroep de animatie kan begrijpen. Door vakjargon en ingewikkelde woorden te gebruiken zal je doelgroep afhaken, waardoor de boodschap niet goed overkomt. Mensen lezen nou eenmaal liever teksten die ze makkelijk kunnen begrijpen.